Z prac Rady Nadzorczej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Opublikowane według Henryk Sikora · 26 Wrzesień 2023

Rada
Nadzorcza PLK zebrała się na wrześniowym posiedzeniu, które odbyło się w
siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Przed
jej obradami odbyło się spotkanie Komitetu Audytu Rady Nadzorczej, który m.in.
wysłuchał informacji z wyników audytów wewnętrznych przeprowadzonych w Spółce
od początku bieżącego roku.
Rozpędzone inwestycje
Rada
Nadzorcza wykonując czynności nadzorcze zapoznała się z informacją Zarządu w
sprawie realizacji dotychczasowych inwestycji ze szczególnym uwzględnieniem
miesiąca lipca 2023 r.
Kluczową
sprawą jest realizacja rocznego planu inwestycyjnego (Krajowy Program Kolejowy
- KPK), prognoza realizacji nakładów i wskaźników rzeczowych w 2023 r. i ryzyka
niewykorzystania środków finansowych, które dedykowane są do realizacji KPK.
Ważne
jest także realizowanie inwestycji finansowanych z różnych źródeł i w ramach
programów rządowych, takich jak: Kolej+ i „Rządowy program budowy lub
modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”.
Zarząd
przypomniał, że w 2018 r. pierwszy budżet KPK wynosił ok. 66 mld zł, a po tym
jak rząd kilkakrotnie dokładał środków finansowych na rozszerzenie KPK wynosi teraz
79 mld zł. Jego obecne wykonanie jest na poziomie ok. 66 mld zł. Z tego
zestawienia liczb widać, że budżet pierwszego KPK został już wykonany.
Dla
zobrazowania wielkiego rozmachu w inwestycjach i inwestowania przez ten rząd
miliardów w kolej, można przytoczyć zestawienie wartości inwestycji w ciągu
roku, które za rządów PO wynosiło 3-5 mld zł, do tego co obserwujemy w ostatnich
latach tj. 11-12 mld zł.
Realizacja
programów rządowych
PLK pomimo działalności
jako spółka prawa handlowego, zarządzająca infrastrukturą kolejową, realizuje
także wieloletnie programy rządowe dotyczące kolejnictwa, które wynikają z
polityki rozwoju państwa.
Do strategicznych
programów wieloletnich należą:
- Krajowy Program Kolejowy (KPK), który obejmuje
inwestycje kolejowe, współfinansowane ze środków UE, w perspektywie finansowej
2014-2023 oraz pozostałe inwestycje finansowane ze środków publicznych.
Obejmuje on realizację ponad 240 projektów o wartości ok. 79 mld zł, z czego zdecydowana
większość jest już zrealizowana, bądź jest w trakcie realizacji.
- Rządowy Program wsparcia zadań zarządców
infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów do 2023 r.
Program zapewnia finansowanie z budżetu państwa i Funduszu Kolejowego (łącznie
ponad 23 mld zł) celem poprawy jakości infrastruktury. Ma to przyczynić się do
skrócenia czasu przejazdu, dzięki czemu wzrośnie konkurencyjność kolei, co ma
zachęcić podróżnych do korzystania z kolei i przewoźników towarowych. Obecnie
trwają prace nad nowym „Programem utrzymaniowym” na lata 2024-2028.
- Program Uzupełnienia Lokalnej i
Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 r. Program wynika z
polityki państwa, w zakresie zapewnienia dostępności komunikacyjnej regionów.
Jest on dedykowany jednostkom samorządu terytorialnego, które partycypują w
jego kosztach, przedkładając projekty inwestycyjne, służące rozwojowi sieci
połączeń kolejowych, w mniejszych miejscowościach. W procesie kwalifikacji
przyjęto 34 projekty, które na podstawie umów będą realizowane.
- Rządowy program budowy lub modernizacji
przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Jego celem jest zwiększenie dostępu
do możliwości korzystania z kolei. W ramach programu, finansowana jest budowa nowych
lub modernizacja istniejących przystanków kolejowych, co jest przeciwdziałaniem
wykluczeniu komunikacyjnemu. Efekty realizacji programu są już widoczne w wielu
regionach Polski. Spośród ponad 180 przystanków więcej niż połowa ma podpisane
umowy na ich budowę lub zostało już oddanych do eksploatacji.
Wyniki finansowe
Rada
prowadzi stały monitoring wyników ekonomiczno-finansowych w PLK. Jego częścią
było przyjęcie informacji Zarządu, dotyczących wyników Spółki, za okres styczeń-lipiec
2023 r.
Wynika
z niej, że Spółka osiągnęła korzystniejszy wynik finansowy niż planowano, ze
względu na wyższe przychody z działalności finansowej. Ważnym elementem
przychodów są wpływy z udostępniania linii kolejowych, które są niższe niż
zakładał plan rzeczowo-finansowy. Tutaj w porównaniu z poprzednimi miesiącami
sytuacja się odwróciła. Wyższe przychody są od przewoźników pasażerskich (ok. 102%
planu), a niższe od przewoźników towarowych (95% planu).
Czy system EAM się opłaca?
System
EAM (z ang. Enterprise Assets Management) to system do zarządzania majątkiem
firmy, dzięki któremu możemy kontrolować wszelkie koszty związane z utrzymaniem
przedsiębiorstwa. Celem takiego systemu jest optymalizacja wydatków na naprawy,
remonty oraz eksploatację całej infrastruktury technicznej. Posiadanie systemu
do zarządzania majątkiem trwałym pozwala zwiększyć efektywność posiadanych
zasobów.
Celem wdrożenia systemu w PLK będzie docelowa
cyfryzacja, optymalizacja i standaryzacja procesów utrzymania infrastruktury. W
efekcie informatyzacja procesów, paszportyzacja infrastruktury oraz skrócenie
czasu obsługi administracyjnej zadań i w konsekwencji ułatwienie pracy
pracownikom wszystkich branż zajmujących się utrzymaniem infrastruktury
kolejowej.
PLK przeprowadziła w 2022 r. pilotaż systemu EAM w
Zakładzie Linii Kolejowych w Gdyni (ISE Tczew). Obecnie trwają prace nad
docelowym jego wdrożeniem we wszystkich jednostkach organizacyjnych PLK.
Przebieg wdrożenia (m. in. testy, szkolenia) jest podzielony na etapy i ma
zostać zakończony na początku 2030 r.
Podobny system jest już wdrożony np. w PKP
Energetyka, PKP Cargo, Kolejach Mazowieckich, Polskich Sieciach
Elektroenergetycznych.
Sprawy pracownicze
Rada
Nadzorcza wyjątkowo dużo czasu poświęciła omówieniu pism, które wpłynęły do
przewodniczącego Rady. Dyskusja dotyczyła kosztów postępowań sądowych w sądach
pracy poniesionych przez niektóre jednostki organizacyjne Spółki oraz wnoszenia
spraw, których wygranie jest wątpliwe.
Inną
sprawą było omówienie problemów w SOK w zakresie realizowania na podstawie
stosownego rozporządzenia wydawania posiłków profilaktycznych. Dostawca
wyłoniony w postępowaniu przetargowym (pzp) zaprzestał dostarczania posiłków co
spowodowało wypowiedzenie umowy przez zamawiającego. Niestety, w tym okresie
uprawnieni pracownicy posiłków profilaktycznych nie otrzymywali. Ponadto część
związków zawodowych kwestionowało jakość dostarczanych produktów i obowiązującą
formę realizacji posiłków („słoik” czy talon?).
Ważnym
tematem w dyskusji pomiędzy przedstawicielami pracowników w Radzie a Prezesem
PLK były działania Spółki dotyczące zatrudnienia w zespole inżynierii ruchu
(interwencje w tej sprawie wpłynęły do Zarządu PLK). Poruszono wiele wątków
związanych z pracą na stanowiskach: dyżurnego ruchu, nastawniczego i
zwrotniczego m.in. w sytuacji prowadzenia inwestycji. Związkowcy sygnalizowali
nadmierne obciążenie pracą i zwiększające się ryzyko błędu, a co za tym idzie
zagrożenie bezpieczeństwa prowadzenia ruchu.
Inne
tematy
Rada
zajmowała się również m.in. następującymi sprawami: dokapitalizowaniem
Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej (wniesieniem
aportem gruntów w Chełmnie Śląskim, co umożliwi budowę nowoczesnej hali napraw),
uprawnieniami dostępu do systemów informatycznych pracowników PLK przy zmianie
stanowisku lub odejściu pracownika poza Spółkę, realizacją programu ERTMS/GSM-R
(Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej,
który zapewnia operacyjną komunikację głosową
i transmisję danych, użytkownikom sieci na infrastrukturze PLK), współpracą
PLK z CPK (projektowanie komponentu kolejowego w ramach budowy Centralnego
Portu Komunikacyjnego), poniesionych wydatków reprezentacyjnych, usługi prawne
i marketingowe, przeniesienia własności składników infrastruktury kolejowej
oraz gruntów pod liniami kolejowymi (aport zorganizowanej części
przedsiębiorstwa z PKP S.A. do PLK) oraz przeglądem uchwał, przyjętych przez
Zarząd PLK (od ostatniego posiedzenia Rady).