Podsumowanie dialogu społecznego w 2023 r.

Title
Przejdź do treści

Podsumowanie dialogu społecznego w 2023 r.

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Opublikowane według Henryk Sikora · 23 Grudzień 2023
Rozmowy prowadzone przez Pracodawcę na szczeblu Centrali PKP Polskie Linie Kolejowe i Sekcję Zawodową Infrastruktury Kolejowej w formie tzw. dialogu społecznego w sprawie zgłoszonych przez NSZZ „Solidarność” 8 postulatów (pismo nr SZIK 26/04/2023 z dnia 11 kwietnia 2023 r.) zostały zakończone.
Rozmowy przedstawicieli Zarządu Spółki z „Solidarnością” prowadzone by przez siedem miesięcy na siedmiu spotkaniach.
Na ostatnim spotkaniu 22 listopada 2023 r. podsumowane zostały dotychczasowe prace nad naszymi postulatami oraz została spisana notatka, która skrótowo opisała ustalenia stron.

Postulat 1. Podwyżka wynagrodzeń w 2023 r.
Podwyżka wynagrodzeń została wdrożona od dnia 1 czerwca 2023 r. w wynagrodzeniu zasadniczym w wysokości 640 zł średnio na pracownika PLK.

Postulat 2. Wzrost wartości posiłków profilaktycznych.
Zarząd Spółki w dniu 7 listopada 2023 r. przyjął uchwałę w sprawie ustalenia jednostkowych średnich stawek na zakup posiłków profilaktycznych dla uprawnionych pracowników PLK przyjmując tym samym wzrost wartości posiłków profilaktycznych od dnia 1 stycznia 2024 r.

Postulat 3. Poprawa warunków pracy poprzez wyposażenie stanowisk związanych z prowadzeniem ruchu pociągów oraz pracowników stale obsługujących urządzenia na strażnicach przejazdowych w specjalistyczne fotele - BHP.
Przedstawiciele Spółki twierdzili, że dotychczas żaden z zakładów nie zgłaszał takiego problemu, a zużyte fotele są wymieniane na nowe. Pomimo tego skierowane zostało do podległych jednostek organizacyjnych pismo, w którym przypomniane zostało, że zakup foteli powinien odbywać się zgodnie z postanowieniami Rozporządzenia MPiPS z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Przekazano również minimalne wymagania, którymi należy kierować się podczas zakupu foteli przeznaczonych do ciągłego użytkowania - do jednostek organizacyjnych przesłano ponownie „Opis przedmiotu zamówienia fotel obrotowy – pracowniczy”, używany przez 24 godziny i 7 dni w tygodniu.
Ustalono, że kwestię zakupu specjalistycznych foteli należy pozostawić do załatwienia na szczeblu kierownictwa jednostek organizacyjnych i zakładowych organizacji związkowych.
Warto przypomnieć, że sprawy BHP są przede wszystkim w kompetencji kierownika jednostki organizacyjnej jako pracodawcy. Istotną rolę może odgrywać w tej sprawie komisja BHP działająca w każdym zakładzie pracy, w składzie której jest także przedstawiciel zakładowej „Solidarności”.

Postulat 4. Poprawa warunków pracy pracowników PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poprzez zapewnienie uprawionym pracownikom napojów chłodzących w opakowaniach jednorazowych, których pojemność nie przekracza 0,5 l.
Zgodnie z zawartą umową jest możliwość zamawiania wody w jednostkach organizacyjnych Spółki w różnych pojemnościach m. in. 1,51 i 0,51. Jest to ujęte w Decyzji nr 2 z 2023 r. Członka Zarządu - dyrektora ds. wsparcia operacyjnego dotyczącego standardów w Spółce.
Sprawę zakupu wody pozostawiono do załatwienia na szczeblu kierownictwa jednostek organizacyjnych i zakładowych organizacji związkowych.

Postulat 5. Wypełniania obowiązku pracodawcy utrzymania pomieszczeń pracy w czystości i porządku, a szczególnie pomieszczeń nastawni (LCS), w której swoje stałe miejsce pracy ma co najmniej 5 pracowników (niezależnie od rodzaju stanowisk) poprzez zlecenie utrzymania czystości i porządku firmom zewnętrznym.
Obowiązujące w PLK rozwiązania wskazują zapisy § 9 ust. 2 Instrukcji dla pracowników posterunków nastawczych lr-2, które przewidują, że wolny czas pracy na posterunku nastawczym należy wykorzystać na czynności związane z utrzymaniem czystości oraz czynności dodatkowe określone w treści działki 16 Regulaminu technicznego posterunku ruchu.
Zlecenie sprzątania pomieszczeń LCS/MCS przez firmy zewnętrzne leży w gestii kierownictwa jednostek organizacyjnych, biorąc pod uwagę powierzchnię sprzątanych pomieszczeń oraz ilość zatrudnionych pracowników z różnych branż.

Postulat 6. Wypłata wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych dla kierownictwa sekcji eksploatacji, na podstawie art. 151 ust.1 kodeksu pracy, biorących udział w zdarzeniach po godz. 15.00 w czasie wynikającym z grafika pracowników wyznaczonych do udziału w komisjach kolejowych w przypadku zaistnienia wydarzeń, zagrożeń lub innych sytuacji kryzysowych.
Postulat 8. Opracowania jednolitych zasad stosowania wobec wskazanych pracowników do pozostawania poza wyznaczonymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy i wprowadzenia za ten czas (okres) formy gratyfikacji pieniężnej lub powołanie wydzielonych specjalistycznych zespołów w jednostkach organizacyjnych (Zakładach) będących w całodobowej gotowości do udziału we wszystkich wypadkach, incydentach lub zdarzeniach mających miejsce w wyznaczonych obszarach.
Problematyka poruszona w ww. postulatach była przedmiotem analiz Zespołu ds. analizy i aktualizacji metodyki zatrudnienia z zakładach linii kolejowych.
Zespół zarekomendował Zarządowi PLK powołanie Zespołu ds. analizy komisji wypadkowych. Zarząd Spółki przyjął rekomendację w/w Zespołu.

Postulat 7. Stosowanie rozporządzenia MPiPS z dnia 26.09.1997r. w sprawie ogólnych przepisów BHP w wytycznych do projektowania i ustalania obszaru funkcjonalności zdalnego sterowania ruchu pociągów tak, aby budynki i przeznaczone do zdalnego sterowania ruchem kolejowych (RCS/LCS/MCS) wyposażone były w pomieszczenia socjalne dla pracowników, w tym pomieszczenia służące do przygotowania posiłków z podstawowym wyposażeniem.
Ustalono, że zapisy wytycznych określają, że stanowiska pracy muszą być zorganizowane zgodnie z przepisami i zasadami bhp i ergonomii. Pod tym pojęciem wiąże się wiele przepisów - np. budowlane przepisy określające warunki urządzania takich budynków jak LCS - w których są konkretne zapisy dot. oświetlenia, metrażu dodatkowych pomieszczeń. W wytycznych jest również powołanie, że przy projektowaniu muszą być uwzględnione wszystkie przepisy powszechnie obowiązujące w zakresie BHP. Dotyczy to nie tylko aktów normatywnych wprost z zakresu BHP, ale i także każdych innych, które w swojej treści zawierają jakikolwiek przepis odnoszący się do BHP. Przepisy te są uwzględniane przy projektowaniu. Do jednostek organizacyjnych wpływa dokumentacja dotycząca projektowanych LCS i jest opiniowana także w jednostkach (również pod kątem BHP), a zatem Pracodawca dokonuje analizy w tym zakresie.

Problematyka wynikająca z naszych postulatów będzie pojawiać się jeszcze wielokrotnie w związkowych pracach na poziomie  jednostek organizacyjnych Spółki oraz jej Centrali. Szczególnie dotyczy to postulatów z obszaru BHP, które w istocie mają poprawiać warunki pracy. Przytoczone zapisy na pewno nie wyczerpują ani nie zamykają omawianych spraw.


2023. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści