Kolej na samorząd

Title
Przejdź do treści

Kolej na samorząd

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Opublikowane według Henryk Sikora · 28 Marzec 2024
Poseł Łukasz Kmita (były wojewoda małopolski), a obecnie kandydat PiS na prezydenta Krakowa i Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa małopolskiego, kandydat PiS do sejmiku, byli gośćmi zebrania Rady Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” przy Regionie Małopolskim.
Obydwaj kandydaci w zbliżających się wyborach są popierani przez małopolską „Solidarność”. Aktywność związku na poziomie regionalnym jest bardzo ważna, szczególnie w trakcie kampanii wyborczej do wyborów samorządowych.
Organizowanie i finansowanie transportu kolejowego jest jednym z zadań samorządu województwa. Dlatego ważnym jest kto będzie odpowiadał za kolej w województwie.
Do 2018 r. w Sejmiku Województwa Małopolskiego większość radnych miała koalicja PO -PSL i to ona rządziła Małopolską, a marszałkiem był Jacek Krupa (PO).
Po wyborach w 2018 r. (21.10.2018 r.) Małopolską rządził PiS. Zmianie uległa polityka transportowa województwa nastawiona na rozwój kolei, tak aby ona lepiej mogła służyć społeczeństwu i była bardziej dostępna. Przestano myśleć o likwidacji linii kolejowych, zawieszaniu relacji i wspieraniu transportu drogowego (szczególnie prywatnych busów, ciekawe dlaczego?).
Sytuacja kolei w Małopolsce drastycznie uległa poprawie.
Widać to na przykładzie parametrów, które zawiera poniższa tabela.

Praca eksploatacyjna w rozdziale na operatorów wynosi: POLREGIO – 5,10 mln pockm, Koleje Małopolskie – 3,84 mln pockm, Koleje Śląskie – 0,17 mln pockm.
Liczba pociągów uruchamianych w Małopolsce każdego dnia (2024 r.): POLREGIO – 211, Koleje Małopolskie – 192, Koleje Śląskie – 34.
Kandydat na prezydenta Krakowa mówił m.in. o wykorzystaniu sieci kolejowej w aglomeracji krakowskiej, która powinna się rozwinąć zanim w Krakowie powstanie metro (perspektywa co najmniej kilkunastu lat). Temu mają służyć inwestycje infrastrukturalne w ramach rządowego programu przystankowego i budowie nowych przystanków kolejowych. Łukasz Kmita mówił także o wykorzystaniu istniejącej linii kolejowej jako doskonałe połączenie pomiędzy centrum Nowej Huty (odległa dzielnica) z centrum miasta oraz nowym połączeniu do lotniska w Balicach od strony Skawiny. W dyskusji nie sposób było pominąć problemu dramatycznie wysokiego zadłużenia Krakowa, który jest pomijany przez liberalno-lewackich kandydatów. „Pompują” oni obietnice kosmicznych inwestycji stosując znane z ostatniej kampanii parlamentarnej zasady: „Dwa razy obiecać, to jak raz dotrzymać ...” oraz „Obietnice polityczne wiążą tylko tych, którzy w nie wierzą ...”.
Marszałek Smółka mówił o wybudowaniu zaplecza naprawczego w Krakowie, programie „Małopolskie Linie Dowozowe”, który doskonale się sprawdza, bilecie metropolitarnym i małopolskim bilecie zintegrowanym (z komunikacją MPK).
Oferta obecnego Zarządu Województwa Małopolskiego ukierunkowana jest na rozwój kolei, co każdy powinien dostrzec choćby po danych statystycznych i parametrach, które zostały przytoczone powyżej.
Dyskusja dotyczyła również rządowego programu Kolej+ i budowie trzech inwestycji – linii kolejowych z Krakowa do Olkusza, Niepołomic i Myślenic.
Marszałek powołał się na spotkanie z ministrem Malepszakiem (obecny wiceminister infrastruktury), który pozytywnie odniósł się do inwestycji kolejowych w Małopolsce, podtrzymując plany realizacji programu Kolej plus (ww. inwestycje).
Kolejowa „Solidarność” w Małopolsce pozytywnie ocenia działania Zarządu województwa w dobiegającej końca kadencji oraz kontynuacje planów służących rozwojowi kolei.
Ciekawe jest, jak działania samorządów wojewódzkich oceniają związkowcy z innych województw.


2024. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści