900 numerów „Wolnej Drogi” to wielki dorobek

Title
Przejdź do treści

900 numerów „Wolnej Drogi” to wielki dorobek

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Opublikowane według Henryk Sikora · 8 Kwiecień 2024
Od początku swego istnienia „Wolna Droga” była głosem wolnego, obywatelskiego społeczeństwa, które po latach komunistycznego zniewolenia, głośno przemówiło w Sierpniu 1980 r. Tworzyli ja ludzie „Solidarności”, którzy brali udział w historii powstania niezależnego ruchu związkowego, dokumentując wydarzenia często będąc ich naocznymi świadkami.
W czasach komunistycznej propagandy i wszechobecnej cenzury kluczową rolę w tworzonych strukturach NSZZ „Solidarność odgrywała prasa niezależna, przekazująca pracownikom prawdziwe informacje.
Potrzeba wydawania własnego pisma zaistniała wśród rozwijającej działalność Międzyokręgowej Komisji Porozumiewawczej Kolejarzy NSZZ „Solidarności”, która miała swoją siedzibę we Wrocławiu. Tak powstało pismo „Semafor”, którego pierwszy numer ukazał się 20 lutego 1981 r. Następnie po zmianie nazwy na „Wolna Droga” przetrwało ciężki okres, jakim dla Polski był stan wojenny i lata osiemdziesiąte.
„Wolna Droga" jako pismo Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność" wrosła w świadomość kolejarzy i jest rozpoznawalną marką w środowisku zajmującym się problematyką kolejową.
Ma ugruntowaną pozycję w całej branży, swoją bogatą historię i niekwestionowany dorobek w kształtowaniu świadomości kolejarzy. W dotychczasowej działalności służyła budowaniu tożsamości branży kolejowej, eksponowaniu i umacnianiu pozycji polskiego kolejarza.
Informując czytelnika o rzeczywistej sytuacji na kolei, pismo narażało się wielokrotnie na krytykę z różnych stron. Jednak prowadzone przez ludzi z mocnym „solidarnościowym” kręgosłupem, udało się mu pokonać różne przeszkody, by dalej służyć kolejarzom.
„Wolna Droga” i Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” są nie tylko historycznie ale i ideowo związani ze sobą.
Obecnie charakter pisma jest mniej związkowy a bardziej opiniotwórczy i branżowy. Ważną częścią każdego numeru są informacje o działalności spółek kolejowych i szeroki przekaz najważniejszych wydarzeń w branży kolejowej. Czytelnik może się dowiedzieć o jej rozwoju, postępie prac inwestycyjnych, nowych połączeniach kolejowych i udoskonalanej ofercie przewoźników kolejowych oraz wszelkich nowinkach technicznych.
Obecnie jako magazyn branżowy ukazujący się w wersji papierowej oraz internetowy portal dwutygodnika „Wolna Droga” w wersji cyfrowej cały czas ma liczną rzeszą odbiorców, którzy znajdują tam aktualne informacje o kolejnictwie.
Wydanie 900 numerów w okresie ponad 40 lat, w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, głębokich zmianach organizacyjnych na kolei, powstaniu wielu spółek kolejowych jest wybitnym osiągnięciem i niekwestionowanym sukcesem ludzi, którzy tworzyli „Wolna Drogę” oraz obecnego zespołu redakcyjnego.
W wydanej przez Krajową Sekcję Kolejarzy NSZZ „Solidarność” w 2021 r. książce pt. „40 najważniejszych wydarzeń w historii kolejowej Solidarności w latach 1980-2020” czwarty jej rozdział nosi tytuł. „Powstanie pism „Semafor” i „Wolna Droga”. To również pokazuje jak wielką rolę odegrało to pismo w historii naszego związku.


2023. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści