Zmiany do instrukcji Ir-1

Title
Przejdź do treści

Zmiany do instrukcji Ir-1

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Opublikowane według Roman Kowalski · 18 Marzec 2024
Jednym z tematów, którym w ostatnim czasie zajmowało się Prezydium Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” była konsultacja poprawek jakie PLK ma zamiar wprowadzić do instrukcji Ir-1 oraz Ir-2 (dotyczy pracy na posterunkach nastawczych). Przypomnijmy, że instrukcja Ir-1 o prowadzeniu ruchu pociągów określa zasady i sposoby prowadzenia ruchu pociągów na liniach zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i jest jedną z najważniejszych w Spółce.
NSZZ „Solidarność” negatywnie zaopiniowała poprawki do Ir-1 dotyczące przede wszystkim:
  • likwidacji stanowiska „dyżurny ruchu peronowy”, wskazując przy tym negatywny wpływ pracowniczy dotyczący likwidacji miejsc pracy co w konsekwencji może spowodować dodanie obowiązków wykonywania dodatkowych czynności przez pracownika na innym stanowisku,
  • powierzania czynności związanych z prowadzeniem ruchu pociągów pracownikom pionu drogowego i automatyki czyli toromistrzowi i automatykowi, choć zapisy mówią o sytuacjach awaryjnych, to nie chcemy ich nadinterpretacji, a poza tym każdy ma pracę w swojej specjalności i zadania do wykonania, pamiętać również należy, że zatrudnienie w branżach utrzymaniowych jest bardzo ograniczone i często nie wystarczające.
Projektowane przez PLK rozwiązania spotkały się z negatywną opinią także z powodu negatywnego wpływu na bezpieczeństwo kolejowe, niejasne zapisy oraz łamanie ustawy z dnia 28 marca 2023 r. o transporcie kolejowym.
To jeden z wielu tematów, którymi się zajmujemy, będący bardzo ważnym dla pracowników - członków naszego związku.


2023. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści