Podsumowanie dialogu z pracodawcą i pismo do ministra ...

Title
Przejdź do treści

Podsumowanie dialogu z pracodawcą i pismo do ministra ...

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Opublikowane według Andrzej Van-Selow · 14 Grudzień 2023
W dniu 14.12.2023 r. w siedzibie KSK odbyło się zebranie Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”.
Jednym z ważniejszych spraw, którymi zajmowała się Rada było omówienie realizacji 8 postulatów SZIK zgłoszonych do Zarządu Spółki w kwietniu br. Siedem spotkań z pracodawcą nie dało 100% naszych oczekiwań. Jednak, co należy wyraźnie podkreślić część z nich zostało zrealizowanych „wzorowo”. Mam tu na myśli postulaty finansowe, jak wdrożenie podwyżki wynagrodzeń dla pracowników PLK (pamiętamy, że została ona zrealizowana na najwyższym poziomie 640 zł średnio na pracownika w wynagrodzeniu zasadniczym) oraz postulat dotyczący wzrostu wartości posiłków profilaktycznych do kwoty 12 zł, który nastąpi od 1 stycznia 2024 r. (na uwagę zasługuje fakt, że przez ostatnie 2 lata jest to wzrost z 7,50 zł na 12 zł).
Pozostałe postulaty to głównie poprawa warunków i organizacji pracy oraz sprawy bhp, w większości zrealizowane. Osiągnięty sukces trudno nazwać prezentem! To 7 wielogodzinnych spotkań zespołu negocjacyjnego (w składzie: Henryk Sikora, Piotr Pazera, Roman Kowalski i inni) z pracodawcą, które zostało zakończone podpisaniem Notatki w dniu 22.11.2023 r.
Tym samym zakończony został tzw. dialog społeczny w br. Taka strategia z pewnością otworzy drogę do nowego otwarcia w 2024 r., choćby złożenie zapowiadanego przez SZIK postulatu żądania podwyżki wynagrodzeń.
Następnym punktem obrad było omówienie programu ubezpieczeniowego. Ubezpieczenie odpowiedzialności pracowniczej było dotychczas realizowane z firmą Generali i kończy obowiązywanie z upływem br. Nowe ubezpieczenie z Towarzystwem Ubezpieczeń TUZ jest zbliżone, jednak na lepszych warunkach (składka miesięczna 4 zł) zaczyna działać od dnia 01.01.2024 r.
Warto przypomnieć, że Rada SZIK po podjęciu decyzji dotyczącej zmiany ubezpieczyciela upoważniła Prezydium SZIK do rozmów i negocjacji z wybranym ubezpieczycielem.
W ramach tych działań zostały przygotowane nowe materiały reklamowe oraz niezbędne dokumenty m.in. deklaracja przystąpienia do ubezpieczenia i oświadczenie o zgodzie na pobieranie składki przez pracodawcę.
Jak podkreślił przewodniczący SZIK przed nami najtrudniejsza praca, czyli dotarcie z dokumentami do wszystkich dotychczas ubezpieczonych oraz innych naszych członków związku chętnych się ubezpieczyć. Taka dystrybucja na poziomie zakładów i spółek zależnych spada na barki przewodniczących, dla których rozpoczyna się „walka z czasem”, aby zachować ciągłość ubezpieczenia dla pracowników.
Na spotkaniu nie zabrakło informacji ws. ograniczeń zatrudnienia w zespole inżynierii ruchu. Ten temat został zrealizowany poprzez liczne spotkania m.in. z Prezesem PLK. Strony określiły problem jako złożony, który należy traktować indywidualnie. Efekty tych rozmów bezpośrednio wpłynęły na rozwiązanie sytuacji w stacji Katowice, gdzie został osiągnięty kompromis pomiędzy zakładową organizacja związkową, a dyrektorem ZLK Sosnowiec.
W dniu 11.12.2023 r. obradował zespół problemowy ds. inżynierii ruchu, który omówił propozycje zmian do instrukcji „ruchowych” przekazanych przez pracodawcę oraz optymalizację zatrudnienia w inżynierii ruchu, podejmując próbę wypracowania wniosków.
W związku ze zmianą rządu oraz mając na uwadze ochronę szeroko rozumianych interesów pracowniczych przedstawiony został Radzie projekt stanowiska ws. sytuacji w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Obejmuje ono 5 najważniejszych obszarów:
1. ZUZP wraz z wynikającymi z niego porozumieniami.
2. Wynagrodzenia (coroczny wzrost wynagrodzeń).
3. Zatrudnienie i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.
4. Spółki Grupy PKP PLK S.A.
5. Inwestycje i efektywna realizacja programów rządowych.
Omawiany dokument został odczytany przez przewodniczącego Henryka Sikorę, a następnie bez jakichkolwiek zmian został przegłosowany przez Radę SZIK. Przyjęte stanowisko zostanie przekazane do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. Jeden ze związkowców bardzo trafnie skomentował jego treść – „to są sprawy, które będziemy bronić ...”. Niestety nie wszyscy zebrani zrozumieli cel i treść tego stanowiska, bo pytano, ale o ... godziny nadliczbowe.
Następnie omówiono wyniki ankiety wypełnionej przez członków Rady SZIK w trakcie zebrania w Jeleniej Górze. Ankieta obejmowała szereg obszarów działalności SZIK, ZUZP, a każdy biorących w niej udział mógł wskazać swoje uwagi i oczekiwania działań sekcji. Przedstawione wnioski z ankiety stanowią istotne informacje, które pozwolą na dalsze doskonalenie pracy głównie Prezydium SZIK oraz dostosowanie form przekazu informacji do oczekiwań i potrzeb związkowców.


2023. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści