„Przestańcie wstydzić się, że jesteście związkowcami”

Title
Przejdź do treści

„Przestańcie wstydzić się, że jesteście związkowcami”

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Opublikowane według Andrzej Van-Selow · 12 Marzec 2024
W dniu 12.03.2024 r w siedzibie sekcji odbyło się kolejne zebranie Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”. Program obrad obejmował najważniejsze sprawy, którymi zajmuje się związek oraz część informacyjną dotyczącą sytuacji w PLK.
Pierwszym punktem porządku spotkania było przedstawienie przez naszego przewodniczącego Henryka Sikorę faktów, które miały miejsce na obradach Rady Nadzorczej w dniu 05.03.2024 r. Poza bieżącymi sprawami głównym tematem, którym zajmowała się Rada było kontynuowanie procedur kwalifikacyjnych na stanowisko Prezesa i sześciu członków Zarządu PLK. Cała procedura rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami spełniającymi warunki powinna się zakończyć 27 marca br.
Następnym tematem, który budzi spore emocje był tzw. „przegląd kadr” w terenie. To proces oceny i ewaluacji pracowników w miejscu ich pracy, czyli na terenie firmy lub placówki. Rada SZIK podczas dyskusji wypowiadała się na tematy personalne na stanowiskach menedżerskich w świetle nadchodzących zmian.
Kolejnym tematem który w br. stawia sobie za cel nasz związek to realizacja postulatów w formie dialogu społecznego, czyli „stawianie sobie i Zarządowi pewnych wymagań”. Takim przykładem może być już podjęte stanowisko dotyczące wzrostu wynagrodzeń.
W trybie roboczym przewodniczący zachęcił zebranych przedstawicieli Rady do podjęcia tematów ważnych dla pracowników PLK, które zostaną „przekute” w kolejne postulaty. Wskazany został szybki termin realizacji, tj. koniec marca, a sama forma powinna w sposób precyzyjny określać istotę problemu i mieć podstawę prawną aktów wewnętrznych i ogólnie obowiązujących. Należy pamiętać, że rozmowy prowadzone przez pracodawcę na szczeblu Centrali PLK i Sekcje Zawodową Infrastruktury Kolejowej w formie tzw. dialogu społecznego wymagają właściwego przygotowania treści postulatów i w następnym kroku kilkumiesięcznych negocjacji.
W następnym punkcie zebrania przewodnicząca zespołu problemowego ds. inżynierii ruchu Małgorzata Jędrusik przedstawiła w skrócie problematykę zawartą w dwóch pismach skierowanych jako wniosek Rady SZIK do PLK. Pierwsze pismo dotyczyło podawania przez dróżnika przejazdowego sygnału „D8”. Zaproponowana zmiana ma na celu wykluczenie „zbyt krótkiego podawania sygnału D8”, które są usterkowane przez kontrolujących podczas objazdów. Kolejne pismo dotyczy również pracy dróżnika przejazdowego, w którym zwrócono uwagę na wadliwe tablety z zainstalowanym Systemem Wspomagania Dróżnika Przejazdowego (SWDP).
W drugiej części spotkania, zaproszona przez Radę SZIK, pani dyrektor Ksenia Ulanowicz–Sienkiel (ekspert związkowy z Regionu Śląsko-Dąbrowskiego) poprowadziła prelekcję na temat promocji i rozwoju NSZZ "Solidarność" w PLK. Związek jako organizacja powinna właściwie posługiwać się informacją, argumentacją oraz zachętą. Jednakże w obliczu nowych wyzwań, przed którymi stoją organizacje związkowe, konieczne jest posługiwanie się elementami marketingu – mix.
Współczesne środowisko związkowe wymaga od organizacji umiejętności skutecznego komunikowania się z członkami, społeczeństwem i innymi interesariuszami. Promocja i rozwój NSZZ „Solidarność’ muszą opierać się na strategicznym podejściu, które wykorzystuje narzędzia marketingowe w celu budowania wizerunku i przekazywania istotnych informacji.
To właśnie w tej części padły słowa, które były „kluczem” w dyskusji m.in.: „Solidarność” ma się bilansować, dla ludzi młodych oferta wstąpienia do związku musi dawać szansę na rozwój oraz poczucie, że są oni częścią grupy, należy zjednoczyć ich wokół celu oraz ... przestańcie wstydzić się, że jesteście związkowcami. To jak „burza mózgu”, impuls do myślenia, zwrócenie uwagi na to co jest ważne, ukierunkowanie na dostępne narzędzia ukierunkowane na rozwój i dobro organizacji.
Czy ktoś z przewodniczących z tego skorzysta? Zależy to wyłącznie od indywidualnych predyspozycji i odważne otwarcie się na nowe.


2023. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści