Z prac Rady Nadzorczej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Opublikowane według Henryk Sikora · 26 Styczeń 2023

Po
raz pierwszy w 2023 r. Rada Nadzorcza PKP Polskie Linie Kolejowe spotkała się
na swoim posiedzeniu, w dniu 26 stycznia. Obrady zostały poprzedzone spotkaniem
Komitetu Audytu Rady Nadzorczej, który prowadził czynności nadzorcze i przyjął
sprawozdanie z działalności Komitetu Audytu za 2022 r. oraz spotkał się z firmą
audytorską, która przeprowadzi badania sprawozdań Spółki PLK i Grupy PLK za
2022 r.
Rozliczanie inwestycji
Rada
Nadzorcza wykonując czynności nadzorcze zajmowała się rozpatrzeniem comiesięcznej
informacji Zarządu, w sprawie realizacji inwestycji. Dotyczyła ona realizacji
planu inwestycyjnego na 2022 r. (wykonanie nakładów i wskaźników rzeczowych)
oraz realizacji Krajowego Programu Kolejowego, jako programu wieloletniego.
Przeanalizowane
zostały inwestycje, na których występują największe opóźnienia. Największe niewykonanie
robót występuje na inwestycjach: E59 Poznań-Szczecin Dąbie, GSM-R, E59
Wronki-Słonice, tunel w Łodzi, E75 Czyżew-Białystok, Szczecińska Kolej
Metropolitalna, porty Szczecin i Świnoujście, E30 Kędzierzyn Koźle-Opole, E20
Sochaczew-Swarzędz, linie kolejowe: 38 Ełk-Giżycko i 25 Skarżysko
Kamienna-Sandomierz.
Przyczyny
opóźnień w realizacji inwestycji są bardzo złożone i często Spółka nie ma na
nie wpływu. Głównie odnosi się to do wykonawców (braki i coraz droższe
materiały, wzrosty cen, problemy ze znalezieniem podwykonawców itp.), którzy w
wielu przypadkach wykazują ograniczony potencjał wykonawczy, co skutkuje
mniejszym wykonaniem robót, niż wynika to z umowy.
Realizacja
planów inwestycyjnych (szczególnie tych wieloletnich) utrudniona jest z powodu
braku środków, z Krajowego Programu Odbudowy (KPO) i w konsekwencji wstrzymania
niektórych przetargów, na roboty modernizacyjne (Spółka wstrzymała ok. 20
przetargów z powodów braku ich finansowania). Wstrzymanie
przez Komisję Europejską należnych Polsce środków finansowych z KPO powoduje
wymierne straty dla PLK, spółek zależnych oraz wykonawców i podwykonawców,
realizujących modernizację linii kolejowych.
Rozliczanie
inwestycji to również czas na rozliczenie osób odpowiedzialnych za ich
realizację i nadzór, na każdym szczeblu organizacyjnym Spółki. Zostały już
wyciągnięte konsekwencje służbowe wobec pracowników, którzy w związku z brakiem
właściwego nadzoru, rażących zaniedbań, nierzetelnego wykonywania zadań i
raportowania stanu inwestycji zostali ukarani (zmiana stanowiska na niższe,
obniżenie wynagrodzenia, obniżenie naliczonych premii), wypowiedziano im umowę
o pracę albo są w trakcie postępowania wyjaśniającego.
Niestety
nasilenie postępowań dyscyplinarnych (rozliczeń) w Centrum Realizacji Inwestycji
jest widoczne i dotyczy ok. 30 osób (z 11 pracownikami rozwiązano umowy o
pracę).
Z
informacji udzielonych przez Zarząd wynika że pomimo dużego wysiłku i
determinacji nie uda się wykonać planu inwestycyjnego na 2022 r. (pomimo tego
wartościowo będzie to jeden z najlepszych wyników Spółki).
Dalsze problemy z ERTMS/GSM-R
ERTMS/GSM-R
(Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej,
który zapewnia operacyjną komunikację głosową
i transmisję danych, użytkownikom sieci na infrastrukturze PLK) jest projektem
obciążonym wieloma ryzykami, od samego początku jego realizacji. Okazał się
zdecydowanie bardziej złożony niż zakładano przy rozstrzyganiu przetargu na
jego wykonanie. Realizuje go spółka Nokia, bazując jednak na wielu
podwykonawcach, którzy zgłaszają różne problemy (m.in. wzrost cen materiałów i
kosztów wykonawstwa robót, upadłość kluczowych podwykonawców).
Sytuacja
podwykonawców i ich podejście do terminowej realizacji robót jest obecnie
decydująca w realizacji całego projektu. Obciąża to Nokię, ale przede wszystkim
uderza w PLK, w zakresie realizacji przyjętych w harmonogramie terminów i
jakości robót oraz ostatecznych ich kosztów.
Częścią
projektu realizowanego na terenie całego kraju jest wykonanie obiektów
radiokomunikacyjnych (wieże) i zabudowa rurociągów kablowych, dla linii
światłowodowych.
Sytuacja finansowa
Rada
prowadzi stały monitoring wyników ekonomiczno-finansowych PLK. Zarząd
przedstawił i omówił wyniki za okres styczeń-listopad 2022 r. Wynika z nich, że
są one korzystniejsze niż planowano. Jest to spowodowane przede wszystkim
uzyskaniem wyższych przychodów z udostępniania linii kolejowych, z tytułu
dzierżawy i reklamy, ze sprzedaży złomu (wyższe ceny uzyskiwane na aukcjach i większa
ilość sprzedanego złomu) oraz wyższych środków publicznych, które PLK
otrzymała.
Wyższe
przychody z udostępniania linii kolejowych (ok.104% planu) wynikają z większej
pracy eksploatacyjnej, zrealizowanej przez przewoźników towarowych i
pasażerskich. Szczególnie jest to widoczne w ruchu towarowym (ponad 109% do
planu). W tym obszarze dotyczy to PKP Cargo S.A. oraz przewoźników prywatnych
(ok. 113%).
Niestety
w udziale kosztów operacyjnych coraz większy wpływ ma wzrost cen materiałów i
energii elektrycznej.
Warto
zwrócić uwagę na koszty Spółki, wynikające z realizowania Pracowniczych Planów
Kapitałowych (PPK). Chociaż stanowią one niewielką część kosztów pracowniczych,
to stanowią na podstawie przepisów ogólnych, pokaźną dotację zauważalną na
indywidualnych kontach pracowników, należących do PPK.
Spółki zależne
Spółki
zależne tworzące Grupę Kapitałową PLK (Dolkom Wrocław, PPM-T Gdańsk, PNUIK
Kraków, DOM Poznań) były przedmiotem informacji Zarządu rozpatrywanej przez
Radę.
W
okresie od stycznia do listopada 2022 r. wyniki finansowe dwóch spółek były
lepsze niż wynikało to z planów. Przychody spółek są uzyskiwane przede
wszystkim z robót inwestycyjnych i utrzymaniowych.
W
prognozowanych wynikach na koniec roku, wszystkie spółki mają osiągnąć wynik
dodatni, a w dwóch przypadkach lepszy niż zakładał plan na 2022 r.
W
prezentowanej informacji znalazło się także zestawienie dotyczące właściwego i
terminowego wykorzystania środków finansowych, pochodzących z dokapitalizowania
(środki budżetowe przekazane przez Ministerstwo Infrastruktury do PLK, a
następnie do czterech spółek na zakup maszyn do robót torowych np. podbijarki,
pociągów sieciowych, palownic i budowy hal do prowadzenia robót
utrzymaniowo-naprawczych maszyn).
Inwestowanie
w rozwój spółek daje już pozytywne efekty, choćby w zakresie większego
zaangażowania, w wykonywanie robót inwestycyjnych. Jest to widoczne w stosunku
do planu na 2022 r. oraz do wyniku z 2021 r.
Taki
kierunek rozwoju spółek jest oczekiwany przez PLK (decyzje podjęte podczas
walnych zebrań w tych spółkach) i jest także opisany w ich strategiach
wieloletnich.
Wycena ZPC dopiero w 2025 r.
Pomimo
upływu ponad dwudziestu lat od uchwalenia Ustawy o komercjalizacji i
restrukturyzacji PKP, żaden rząd i żaden minister właściwy do spraw transportu,
nie doprowadził do uporządkowania spraw związanych z własnością gruntów, pod
liniami kolejowymi oraz składnikami infrastruktury kolejowej. Wydawało by się,
że ta oczywista zależność (tor umiejscowiony jest na gruncie) powinna byś już
dawno uregulowana. Niestety, jak pokazuje obecny stan prawny wcale nie jest to
tak oczywiste.
Rząd
poprzez nowelizację ustawy (Sejm uchwalił nowelizację Ustawy o komercjalizacji
i restrukturyzacji PKP 09.06.2022 r.) wprowadził zmiany dotyczące wnoszenia
przez PKP S.A do PLK składników majątku (m.in. działki pod liniami kolejowymi i
elementy infrastruktury, użytkowane przez PLK) w formie aportu oraz zakres
regulowania należności podatkowych przez PKP S.A. (w latach 2022-2026) poprzez
zapłatę podatku, w drodze przeniesienia własności akcji PLK na rzecz Skarbu
Państwa.
Zorganizowana
Część Przedsiębiorstwa (ZCP), pomimo „wyodrębnienia” jej ok. czterech lat temu w
ramach PKP S.A. (zarządza majątkiem, który ma być przeniesiony aportem do PLK,
m.in. znaczna część z umowy D50) doczekała się ostatnio nawet wsparcia, w
formie „doradcy projektu”. Obecnie kluczowym problemem, po uzgodnieniu wykazu
nieruchomości zakwalifikowanych do aportu (ZPC), staje się ich wycena. Zanim do
niej dojdzie należy podpisać stosowną umowę pomiędzy PKP S.A. a PLK, której
częścią jest m.in. pokrycie kosztów wyceny. To wszystko trwa i jak wynika z
harmonogramu, ma zakończyć się ostatecznym przeniesieniem własności na rzecz
PLK dopiero na początku 2025 r.
Realizacja
programów rządowych
PLK pomimo działalności
jako spółka prawa handlowego, zarządzająca infrastrukturą kolejową, realizuje
także wieloletnie programy rządowe dotyczące kolejnictwa, które wynikają z
polityki rozwoju państwa.
Do strategicznych
programów wieloletnich należą:
- Krajowy Program Kolejowy (KPK), który
obejmuje inwestycje kolejowe, współfinansowane ze środków UE, w perspektywie
finansowej 2014-2023 oraz pozostałe inwestycje finansowane ze środków
publicznych. Obejmuje on realizację ponad 240 projektów o wartości ponad 76 mld
zł, z czego większość jest już zrealizowana, bądź jest w trakcie realizacji.
- Rządowy Program wsparcia zadań zarządców
infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów do 2023 r.
Program zapewnia finansowanie z budżetu państwa i Funduszu Kolejowego (łącznie
ok. 23 mld zł) poprawę jakości infrastruktury. Ma to przyczynić się do skrócenia
czasu przejazdu, dzięki czemu wzrośnie konkurencyjność kolei, co ma zachęcić podróżnych
do korzystania z kolei i przewoźników towarowych.
- Program Uzupełnienia Lokalnej i
Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 r. Program wynika z
polityki państwa w zakresie zapewnienia dostępności komunikacyjnej regionów.
Jest on dedykowany jednostkom samorządu terytorialnego, które partycypują w
jego kosztach, przedkładając projekty inwestycyjne, służące rozwojowi sieci
połączeń kolejowych, w mniejszych miejscowościach. W procesie kwalifikacji
przyjęto 34 projekty, z czego 17 umów zostało już podpisanych.
- Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Jego celem jest zwiększenie dostępu do możliwości korzystania z kolei. W ramach programu, finansowana jest budowa nowych lub modernizacja istniejących przystanków kolejowych, co jest przeciwdziałaniem wykluczeniu komunikacyjnemu. Efekty realizacji programu są już widoczne. Spośród ponad 180 przystanków będących na liście podstawowej, kilkanaście zostało oddanych do eksploatacji, a dla ponad 90 podpisano umowy na ich realizację.
Inne
tematy
Rada
zajmowała się również m.in. następującymi sprawami:
rozliczeniami
przewoźników kolejowych, dotyczących stawek dostępu do infrastruktury kolejowej
(roszczenia), zamknięciami torowymi (na czas robót inwestycyjnych), składanymi
(kilkakrotnie) do PKP S.A. ofertami zakupu 100% udziałów spółki PKP Telkol i
zamknięcia procedury nabycia przez PLK tej spółki, z winy PKP S.A., wykonaniem
funduszu wynagrodzeń i zatrudnieniem (czekamy na dane za okres całego 2022 r.),
kontrolami wewnętrznymi (m.in. w jednostkach organizacyjnych Spółki), polityką
samochodową (wynajem samochodów na potrzeby PLK), kosztami doradztwa prawnego, realizacją
rozwoju Spółki i jej strategią na najbliższe lata oraz przeglądem uchwał
przyjętych przez Zarząd PLK (od ostatniego posiedzenia Rady).