Współodpowiedzialność dyżurnego ruchu
Opublikowane według Redaktor · 19 Wrzesień 2024
Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” przekazała do Centrali PLK Stanowisko nr 2/24 Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” z dnia 17 września 2024 r. ws. wprowadzenia zmiany do Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1.
Jednocześnie związek zaapelował o rewizję wprowadzonych zmian, tak aby były one jednoznaczne i nie powodowały w każdym przypadku współodpowiedzialnego pracownika PLK (dyżurnego ruchu).
Stanowisko nr 2/24
Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”
z dnia 17 września 2024 r.
ws. wprowadzenia zmiany do Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1
Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” występując w imieniu zakładowych organizacji związkowych NSZZ „Solidarność” działających w jednostkach organizacyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyraża swój sprzeciw w zakresie wprowadzenia zmian do „Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1” uchwałą Zarządu PKP PLK S.A. Nr 857/2024 z dnia 12 września 2024 r.
Sprzeciw dotyczy zmiany w § 48 ust. 1, który poprzednio brzmiał:
„Pociąg, który w wewnętrznym rozkładzie jazdy ma przewidziany przejazd bez zatrzymania, należy zatrzymać na posterunku ruchu, jeżeli wymagają tego względy techniczno-ruchowe”.
a po zmianie jest:
„Pociąg, który w wewnętrznym rozkładzie jazdy ma przewidziany przejazd bez zatrzymania, należy zatrzymać na posterunku ruchu, jeżeli wymagają tego względy techniczno-ruchowe. W takich przypadkach dyżurny ruchu niezależnie od postanowień ujętych w ust. 4 podaje sygnał zezwalający na semaforze wjazdowym dopiero po nawiązaniu łączności przez maszynistę lub sam powiadamia go o zmienionej organizacji ruchu”.
Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” uważa, że wprowadzona zmiana spowoduje przeniesienie odpowiedzialności za błędy innych uczestników ruchu kolejowego (maszynistów) na jedną grupę zawodową (dyżurnych ruchu). Organizując ruch pociągów na stacji lub w przypadku LCS na kilku stacjach, dyżurny ruchu ponosi odpowiedzialność za właściwe i zgodne z przepisami o bezpieczeństwie ruchu kolejowego przeprowadzenie w jednej chwili kilku lub nawet kilkunastu pociągów.
Obciążenie dyżurnego ruchu dodatkowym obowiązkiem polegającym na nawiązaniu łączności z maszynistą lub maszynistami w jednej chwili jest na węzłowych stacjach i LCS-ach nie możliwe do wykonania w sposób zgodny z przepisami.
Powyższa regulacja jest możliwa jedynie w przypadku zatrudnienia dodatkowego dyżurnego ruchu, który będzie odpowiadał za czynności związane z informowaniem przez radiotelefon maszynisty o sytuacji techniczno-ruchowej. Poprzez urządzenia łączności radiowej nadawane są komunikaty przez: maszynistów, dyżurnych ruchu oraz kierowników pociągów. Dodatkowe komunikaty na stacjach obciążonych dużym natężeniem ruchu kolejowego spowodują nakładanie się rozmów wszystkich użytkowników radiotelefonów.
Podkreślamy, że powyższa zmiana w przepisach może powodować chaos w przestrzeni radiowej zakłócając poprawny odbiór nadawanych informacji i w sytuacjach nagłych przyczynić się do zagrożenia bezpieczeństwa w prowadzeniu ruchu pociągów oraz skutkować będzie zwiększeniem opóźnień pociągów.
Apelujemy o rewizję wprowadzonych zmian, tak aby były one jednoznaczne i nie powodowały w każdym przypadku współodpowiedzialnego pracownika PLK (dyżurnego ruchu).