Rada, Prezydium i ogrom spraw

Title
Przejdź do treści

Rada, Prezydium i ogrom spraw

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"
Opublikowane według Andrzej Van-Selow · 17 Wrzesień 2024
17 września 2024 r. w siedzibie sekcji obradowała Rada Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK). To pierwsze po wakacyjne zebranie zdominowane zostało wydarzeniami z posiedzenia Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” (KSK. 11.09.2024 r.) W tym dniu podjęto uchwałę, która przekształciła Radę KSK w Ogólnopolski Komitet Protestacyjno-Strajkowy, a także decyzje o oflagowaniu siedzib i pikiecie przed MI 26.09.2024 r. Przyjęto również szereg stanowisk dotyczących tego co dzieje się w PKP Cargo, ws.:
  • zwalnianych pracowników PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji i działaczy związkowych – przedstawicieli pracowników,
  • zwalnianych kobiet w ciąży.
W Cargo, pod przykrywką „postępowania sanacyjnego”, ewidentnie łamane jest obowiązujące prawo w tym ustawa o związkach zawodowych, która nadaje ochronę przedstawicielom związków zawodowych. W przypadku kobiet w ciąży i osób będących w ochronie przedemerytalnej zwolnienia urągają wszelkim zasadom współżycia społecznego i uderzają w najsłabsze grupy społeczne i pracownicze.
Pierwsza myśl jaka może się pojawić, gdy słyszymy PKP Cargo „to mnie nie dotyczy”, jestem pracownikiem PLK. Jednak natychmiast przypomina się wiersz niemieckiego pastora Martina Niemollera „Kiedy przyszli …”. To mocne przypomnienie o potrzebie solidarności i zaangażowania w obronę praw pracowniczych, aby uniknąć sytuacji, w której będziemy bezbronni.
W kolejnym punkcie przewodniczący sekcji przekazał informacje z prac Prezydium SZIK w okresie ostatnich dwóch miesięcy. Działo się całkiem sporo m.in.: spotkania z prezesem PLK oraz przedstawicielami Centrali (zespół SZIK ds. inżynierii uchu), kontynuacja dialogu społecznego (2 spotkania), opiniowanie dokumentów przekazywanych przez Spółkę i Ministerstwo Infrastruktury, udział członków prezydium w licznych wydarzeniach rocznicowych (Lublin, Gdańsk, Szymankowo, Tczew, Kraków), czy też bieżąca działalność w tym redagowanie i opracowywanie informacji w naszych mediach społecznościowych.
Ważnym punktem obrad były wybory uzupełniające (były vacaty) do Prezydium SZIK, gdzie przewodniczący Henryk Sikora, zgodnie ze swoimi kompetencjami, zaproponował trzech kandydatów. Przedstawione kandydatury w wyborach uzyskały niezbędną ilość głosów, uzupełniając dziewięcioosobowe Prezydium SZIK o nw.:
  • Małgorzata Jędrusik – skarbnik (dotychczas członek Prezydium, ZLK Sosnowiec),
  • Mariusz Pilichowski – członek Prezydium (IM Kraków),
  • Mariusz Podjacki – członek Prezydium (ZLK Gdynia).
Na tej Radzie nie mogło zabraknąć tematów dotyczących zatrudnienia w PLK. Jak pamiętamy z licznych publikacji na naszej stronie internetowej, czy wystąpień do Zarządu PLK wyrażamy swój sprzeciw dla ograniczenia zatrudnienia w inżynierii ruchu, a zwłaszcza zespole zwrotniczych. Eksperci od optymalizacji z Centrali Spółki wprost zmierzają do zmniejszenia zatrudnienia (ok. 400 zwrotniczych), oszczędności wynikające z ograniczenia kosztów pracy (12, 10 lub 8 godzin) i zmniejszenie wypracowanych godzin nadliczbowych.
Najbardziej jednak zaskakująca jest informacja dotycząca zmian do „Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1”. Zakres zmian dotyczył paragrafu 48 ust. 1 i powoduje obciążenie dyżurnego ruchu dodatkowym obowiązkiem polegającym na nawiązaniu łączności z maszynistą. Takie działanie na węzłowych stacjach i LCS-ach może być obarczone błędem, a czasem stać w kolizji z innymi przepisami. W tej sprawie Rada wyraziła swój protest przyjmując stosowne stanowisko.
Mamy też zmienioną Instrukcję Ia-5 (obowiązuje od października br.). Celem prac zespołu administracyjno – związkowego było wyeliminowanie błędów i niezgodności z przepisami obowiązującymi w PLK. Ponadto dostosowanie Instrukcji Ia-5 do ZUZP obowiązującego wraz z dostosowanie do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 stycznia 2021 r. Zmiany m.in. łagodzą zapisy mówiące o minimalnym stażu pracy na niektórych stanowiskach oraz dostosowują Instrukcję Ia-5 do zapisów rozporządzenia dot. ułożenia i zabezpieczenia zwrotnic przez pracowników automatyki lub toromistrzów w sytuacjach awaryjnych.
Obszernie omówione zostały wszystkie postulaty (8 postulatów), które wniosła SZIK do PLK, a które są przedmiotem trwającego od kilku miesięcy dialogu społecznego oraz najważniejsze zagadnienia z prac Rady Nadzorczej PLK.
Zachowując porządek obrad Rada SZIK przyjęła szereg uchwał dotyczących harmonogramu spotkań 5 zespołów problemowych SZIK w najbliższych kwartałach, rozliczenie finansowe wydarzenia pn.: „Górski trekking na Baranią Górę”, który odbył się w dniach 6-7.09.2024 r. Na koniec zostały omówione sprawy organizacyjne, m.in. ustalono termin październikowego posiedzenia Rady SZIK i omówiono sprawę druku i kolportażu kalendarzy trójdzielnych na rok 2025”.


2024. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści